مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
سینمای ایران
تلویزیون
پرونده ها
بادیگارد
ابد و یک روز
ما و المپیک
خندوانه
ایستاده در غبار
فروشنده
هیهات
سلام بمبئی
ماجرای نیمروز
بدون تاریخ بدون امضاء
سیانور
ویلایی ها
نهنگ عنبر ۲
رگ خواب
فراری
مصادره
به وقت شام
لاتاری
نقد دیگران
خشکسالی و دروغ
هیهات
اروند
یتیم خانه ایران
سیانور
سلام بمبئی
ابوزینب
این زن حقش را می خواهد
متولد 65
نفس
مشکل گیتی
نیمه شب اتفاق افتاد
گیتا
لاک قرمز
وارونگی
هفت ماهگی
فصل نرگس
بیست و یک روز بعد
زادبوم
سارا و آیدا
ماجان
ویلایی
نگار
اکسیدان
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
به وقت شام
لاتاری
دارکوب
شعله ور
کاتیوشا
هزارپا
تنگه ابوقریب
جشنواره ها
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
جشنواره جهانی فیلم فجر
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
پیشنهاد سردبیر
آرشیو سایت
بادیگارد
ابد و یک روز
ایستاده در غبار
فروشنده
بارکد
لانتوری
هیهات
اروند
یتیم خانه ایران
نفس
لاک قرمز
وارونگی
ما همه گناهکاریم
مشکل گیتی
شماره 17 سهیلا
دعوتنامه
سد معبر
بیست و یک روز بعد
تابستان داغ
ویلایی ها
نگار
سوفی و دیوانه
خوب، بد، جلف
شنل
ایتالیا ایتالیا
چراغ های ناتمام
قاتل اهلی
گشت ارشاد ۲
نهنگ عنبر 2
سلام بمبئی
ماجرای نیمروز
بدون تاریخ بدون امضاء
فراری
رگ خواب
یک روز بخصوص
ساعت پنج عصر
فصل نرگس
اکسیدان
ملی
زرد
مالاریا
خفگی
خانه دختر
پل خواب
حریم شخصی
آینه بغل
به وقت شام
لاتاری
مصادره
فیلشاه
خرگیوش
تگزاس
خجالت نکش
چهار راه استانبول
لونه زنبور
معارف و نقد فیلم
نقد فیلم
معارف فیلم
نقد نقد
نشریات سینمایی
برنامه های نقد
منتقدین سینما
کارگاه فیلمنوشت
منو
منو
خانه
معارف فیلم
نقد فیلم
سینمای ایران
مطالب برگزیده
کارگاه فیلمنوشت
تماس با ما
جستجو
خانه
نویسنده
نعمت باقری فرد
نعمت باقری فرد
مقالات
(9)
بادیگارد و حرفهای مازاد آن | نگاهی به انعکاس فیلم بادیگارد در رسانه ها
بادیگارد و حرفهای مازاد آن | نگاهی به انعکاس فیلم بادیگارد در رسانه ها
20 خرداد 1395
به احتمال زیاد هیچ فیلمی در تاریخ سینمای ایران اینگونه آماج نقد نبوده است. نقدهایی که عموما متوجه مضمون فیلم هستند. یکی از دلایل ناگزیرِ این امر، میل وافر حاتمیکیا به گنجاندن بیان و توضیحات فرامتنی در فیلمهایش است.
لحن غبار آلود یک فیلم
لحن غبار آلود یک فیلم
19 مرداد 1395
عنوان ایستاده در غبار، علاوه بر اشاره به سکانسی از فیلم که حاج احمد متوسلیان را بیسیم به دست در میان گرد و خاکِ تیر و ترکشِ خمپارهها، برقرار و استوار با حسی سرشار از خضوع، تصویر کرده، دلالتهای دیگری را نیز به ذهن متبادر میسازد
چالش نقد شدن در دنیای مجازی ; گزارشی از نقدهای نماهنگ ما ایستاده ایم
چالش نقد شدن در دنیای مجازی ; گزارشی از نقدهای نماهنگ ما ایستاده ایم
9 آبان 1395
چندی پیش نماهنگی با موضوع حملهی ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران که خاطرهی تلخی را در اذهان ایرانیان رقم زد و دیوار بی اعتمادی ما را نسبت به آمریکا بالاتر برد، سوژهی داغ فضای مجازی شد. جبههگیریها عمدتا چند محور حاشیهای را موضوع بحث خویش قرار دادند. اما پرطبلترین انتقادها متوجه هزینهی میلیاردی آن بود.
شخصیتهای خاکستری و تعلیق اخلاق | نگاهی به سریال هشت و نیم دقیقه
شخصیتهای خاکستری و تعلیق اخلاق | نگاهی به سریال هشت و نیم دقیقه
16 آذر 1395
چندی است، تعابیری با مضمونی اینچنینی ورد زبانها شده؛ آدمها نه خوبِ مطلقند نه بد مطلق! این بدان معناست که آدمها در عین خوبی ممکن است کارهای بدی نیز بکنند و یا برعکس
در جستجوی تعالی ؛ بررسی اخلاق در فیلم بدون تاریخ بدون امضاء
در جستجوی تعالی ؛ بررسی اخلاق در فیلم بدون تاریخ بدون امضاء
15 بهمن 1395
فیلم بدون تاریخ بدون امضا دو اخلاق سیستماتیک و فردی را محور مفهومی خود ساخته است و بر این نکته تأکید دارد که مشروعیت اخلاق سیستماتیک منوط به اخلاق فردی است. سیستم وقتی معنا دارد که افراد انسانی به آن پایبند باشند و صرفا اخلاق سیستماتیک کارآمد و بسنده نیست و زمانی ارزشمند و پویا خواهد بود که با اخلاق فردی آدمها مدنظر باشد.
راه مسدود است ؛ نگاهی به فیلم سد معبر
راه مسدود است ؛ نگاهی به فیلم سد معبر
15 دی 1396
سد معبر لااقل در یک ویژگی مهم، فیلم قابل تأملی است؛ فیلمنامهی آن، نوشته کسی است که سال پیش با ابد و یک روز جایزه سیمرغ بهترین فیلم فجر را به خود اختصاص داد. از این رو بررسی سد معبر به نوعی تحلیل روند نگاهی است که سعید روستایی پیگیر آن است.
در برابر قطار زمان ; نگاهی به فیلم بیست و یک روز بعد
در برابر قطار زمان ; نگاهی به فیلم بیست و یک روز بعد
20 بهمن 1395
بیست و یک روز بعد اولین ساخته سینمایی محمودرضا خردمندان علیرغم قریب به اتفاق فیلمهای جشنواره، فیلمی قهرمان محور و امیدگرا است. البته این ویژگی در اغلب فیلمهایی که دربارهی کودکان در سینمای ایران ساخته شده و میشود، تبدیل به کلیشهای مرسوم شده است. با این وجود در سینمایی که قحط الرجال قهرمان است، بودن چنین قهرمانان کوچکی که راه پیروزی را بهتر از بزرگترها بلدند و به آنها گوشزد میکنند، غنیمتی است.
ملاحظاتی دربارهی تبلیغات
ملاحظاتی دربارهی تبلیغات
29 دی 1395
تبلیغات، سوخت و ساز رسانههایند. مجموعهی عظیمی چون صدا و سیما نیز بخشی از انرژی سازمانیاش را از طریق جذب و تولید آگهیهای تبلیغاتی تأمین میکند.
کارکرد قهرمانان یک بار مصرف در تلویزیون ; نقدی بر برنامهی ماه عسل
کارکرد قهرمانان یک بار مصرف در تلویزیون ; نقدی بر برنامهی ماه عسل
11 خرداد 1396
بر خلاف این تیتر اصلاً نیت این متن تخریب این برنامه نیست. این تیتر به سرشت این برنامه اشاره می کند. آدم های معمولی که برای لحظاتی فرصت پیدا می کنند که در برابر مجری مقتدر برنامه خودی نشان دهند. در واقع این تمثیلی است که وضعیت قدرت رسانه را آشکار می کند.
Powered by
TayaCMS