مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نمی کند. این مسئله ممکن است باعث ایجاد عملکرد غیر صحیحی در سایت گردد.
سینمای ایران
تلویزیون
پرونده ها
بادیگارد
ابد و یک روز
ما و المپیک
خندوانه
ایستاده در غبار
فروشنده
هیهات
سلام بمبئی
ماجرای نیمروز
بدون تاریخ بدون امضاء
سیانور
ویلایی ها
نهنگ عنبر ۲
رگ خواب
فراری
مصادره
به وقت شام
لاتاری
نقد دیگران
خشکسالی و دروغ
هیهات
اروند
یتیم خانه ایران
سیانور
سلام بمبئی
ابوزینب
این زن حقش را می خواهد
متولد 65
نفس
مشکل گیتی
نیمه شب اتفاق افتاد
گیتا
لاک قرمز
وارونگی
هفت ماهگی
فصل نرگس
بیست و یک روز بعد
زادبوم
سارا و آیدا
ماجان
ویلایی
نگار
اکسیدان
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
به وقت شام
لاتاری
دارکوب
شعله ور
کاتیوشا
هزارپا
تنگه ابوقریب
جشنواره ها
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر
جشنواره جهانی فیلم فجر
سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
پیشنهاد سردبیر
آرشیو سایت
بادیگارد
ابد و یک روز
ایستاده در غبار
فروشنده
بارکد
لانتوری
هیهات
اروند
یتیم خانه ایران
نفس
لاک قرمز
وارونگی
ما همه گناهکاریم
مشکل گیتی
شماره 17 سهیلا
دعوتنامه
سد معبر
بیست و یک روز بعد
تابستان داغ
ویلایی ها
نگار
سوفی و دیوانه
خوب، بد، جلف
شنل
ایتالیا ایتالیا
چراغ های ناتمام
قاتل اهلی
گشت ارشاد ۲
نهنگ عنبر 2
سلام بمبئی
ماجرای نیمروز
بدون تاریخ بدون امضاء
فراری
رگ خواب
یک روز بخصوص
ساعت پنج عصر
فصل نرگس
اکسیدان
ملی
زرد
مالاریا
خفگی
خانه دختر
پل خواب
حریم شخصی
آینه بغل
به وقت شام
لاتاری
مصادره
فیلشاه
خرگیوش
تگزاس
خجالت نکش
چهار راه استانبول
لونه زنبور
معارف و نقد فیلم
نقد فیلم
معارف فیلم
نقد نقد
نشریات سینمایی
برنامه های نقد
منتقدین سینما
کارگاه فیلمنوشت
منو
منو
خانه
معارف فیلم
نقد فیلم
سینمای ایران
مطالب برگزیده
کارگاه فیلمنوشت
تماس با ما
جستجو
خانه
موضوعات
سینمای ایران
سینمای ایران
مقالات
(18)
«
1
2
»
سینما در بحران | بخش دوم
سینما در بحران | بخش دوم
27 مهر 1397
همانطور که پیشتر گفته شد سینمای ما در چهارچوب نظریه بحران در بازنمایی بحران، به عنوان یکی از کارویژههای خویش، بسیار پیش رفته است و از این حیث شاید حتی تاکیدهایی بسیار اغراق شدهتر از جهان واقع را نیز فراروی مخاطبان به تصویر میکشد.
سینما در بحران | بخش اول
سینما در بحران | بخش اول
6 مهر 1397
سینما از آن حیث که دایره مخاطبان وسیعی را پوشش میدهد، صنعت-هنری سیاسی است. سیاسی از این حیث که با جامعه و مدینه انسانی و زیست انسانها تعامل دارد و خواه ناخواه در همکنش با جامعه انسانی است. کم بیش به خاطر همین خصلت سیاسی بود که بسیاری از نظریه پردازان چپ و راست به زودی در پی صورتبندی نظری تسخیر این رسانه برای القای ایدئولوژیهای مسلط برآمدند و سیاستمداران نیز کوشیدند از طریق این رسانه، تودههای اجتماعی را برای اهداف تعیین شده خود بسیج کنند.
مصطفی مرشدلو
در باب سینمای اجتماعی
در باب سینمای اجتماعی
9 مرداد 1397
دغدغهی اجتماعی یا عبارات مشابه دیگر، بنابر ذائقهی کارگردانها و مخاطبان، ژانری است که میتوان به وضوح حضور رو به فزونی آن را در تولیدات سینمایی ایران مشاهده کرد. هرچند عبارت «فیلم اجتماعی» عبارتی کلی و مبهم است، که در ادامه چرایی آن را توضیح میدهم، اما به نظر میرسد سینمای ایران توانسته معنای مشخصی از فیلم اجتماعی، سینمای اجتماعی و حتی امر اجتماعی در سینما برسازد و مخاطبان هم با این معنا همراه شدهاند.
یوسف سرافراز
سینما، مثنوی و تجربهی هنر اسلامی
سینما، مثنوی و تجربهی هنر اسلامی
2 خرداد 1397
درباره فرم سینمایی و شکل بومی، دینی و ملی آن از مناظر متفاوتی میتوان سخن گفت. در این متن با توجه به یکی از رویدادهای ادبی قابل توجه در تاریخ شعر فارسی، به بازخوانی بحث فرم در سینمای دینی میپردازم.
علیرضا آرام
واکاوی باور شخصی فیلمساز ; مشکل مالکیت معنوی در سینمای دینی
واکاوی باور شخصی فیلمساز ; مشکل مالکیت معنوی در سینمای دینی
25 اردیبهشت 1397
آیا فرد غیرمذهبی میتواند فضای دینی را در فیلم خود مصور و ملموس کند؟ این پرسشی است که در مواقع خاص و عمدتا برای مقایسۀ آن دسته از آثار سینمایی که مشی و سبک دینی را برگزیدهاند، تکرار میشود.
علیرضا آرام
آشتی سنت گرایان با سینما
آشتی سنت گرایان با سینما
25 فروردین 1397
مخاطب امروزی ما از وجود و ماهیت جریانی به نام سنتگرایان بیخبر نیست. اما همچنان این توضح راهگشاست که تفاوت ظریفی میان سنتیها و سنتگرایان وجود دارد. به این بیان که اندیشه سنتی در بیخبری(عمدی یا اجباری) از آنچه در مغرب زمین به وقوع پیوسته، بر مرام و موضع سنتی خویش باقی مانده است.
علیرضا آرام
بایسته های تولید سینمایی بر مبنای ایده فطری بودن زیبایی
بایسته های تولید سینمایی بر مبنای ایده فطری بودن زیبایی
30 فروردین 1397
در متن پیش رو تلاش میکنم در گام نخست، نگاه مهمترین متفکرین حوزه فلسفه و عرفان جهان اسلام را در باب موضوع زیبایی تقریر نمایم. در گام تکمیلی، بایستههای یک تولید سینمایی مطلوب را با اقتباس از تصویری که از حقیقت زیبایی به دست آوردهایم، تشریح خواهم کرد.
علیرضا آرام
از حسینیه ارشاد تا فارابی ; رد پای دکتر شریعتی بر سینمای ایران/بخش دوم
از حسینیه ارشاد تا فارابی ; رد پای دکتر شریعتی بر سینمای ایران/بخش دوم
31 فروردین 1397
حضور یک ساله محمد علی نجفی در سمت معاونت سینمایی تنها برخورد شاگردان شریعتی با مدیریت سینما نبود. چند سال بعد ازاستفای نجفی و درست در زمانی که سینمای ایران بحرانی ترین دوران خود را میگذراند، با روی کار آمدن فخرالدین انوار به عنوان معاونت سینمایی کشور، بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مهمترین رکن مدیریتی و البته نظارتی سینمای ایران آغاز به کار کرد. انوار که از دوستان قدیمی نجفی و شاگردان علی شریعتی در حسینیه ارشاد بود، برای احیای سینما از همفکران قدیمی اش دعوت به همکاری کرد و شاگردان شریعتی باز به مدیریت سینمای ایران فراخوانده شدند.
مهدی فرقانی
از حسینیه ارشاد تا فارابی ; رد پای دکتر شریعتی بر سینمای ایران/بخش اول
از حسینیه ارشاد تا فارابی ; رد پای دکتر شریعتی بر سینمای ایران/بخش اول
31 فروردین 1397
انقلاب اسلامی اتفاقی بود در دو محور اصلی سخت افزاری و نرم افزاری. بعد سخت افزاری قیام و خیزش مردم برای احقاق حق از دست رفته خویش، اگرچه سابقه ای به قدمت تاریخ انقلاب مشروطه دارد، اما تنها در سال آخر حکومت پهلوی رنگ و بویی جدی تر گرفت و سرانجام شاه را مجبور به ترک ایران کرد. اما در بعد نرم افزاری، بحث به مراتب پیچیده تر است.
مهدی فرقانی
«
1
2
»
Powered by
TayaCMS