فیلم نوشت فیلم نوشت

هیهات | محمدتقی فهیم
هیهات | محمدتقی فهیم

هیهات | محمدتقی فهیم

دیدن عنوان «هیهات» برای این فیلم در همان گام اول ما را متوجه می‌کند که با چه اثری روبرو هستیم و البته این سوال را پیش می‌آورد که چرا سینما و سینماگران ما در طی این سال‌ها تا این حد نسبت به مفاهیم عاشورایی بی‌تفاوت بوده‌اند.

مقاله

نویسنده محمدتقی فهیم
هیهات | محمدتقی فهیم

به گزارش خبرگزاری صبا محمدتقی فهیم منتقد سینما در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "هیهات" به تهیه کنندگی محمدرضا شفیعی در چهاردهمین جشنواره مقاومت با اشاره به عنوان انتخاب شده برای این فیلم سینمایی اظهار کرد: دیدن عنوان «هیهات» برای این فیلم در همان گام اول ما را متوجه می‌کند که با چه اثری روبرو هستیم و البته این سوال را پیش می‌آورد که چرا سینما و سینماگران ما در طی این سال‌ها تا این حد نسبت به مفاهیم عاشورایی بی‌تفاوت بوده‌اند.

وی افزود: اما خوشبختانه چهار فیلمساز جوان که صاحب شهرت نیز هستند، در جوانی به سراغ دغدغه‌های شخصی خود در ارتباط با قیام حضرت سیدالشهدا(ع) و مفاهیم نهفته در آن رفته‌اند و این تبدیل به یکی از امتیازات سینمای ایران در این شرایط شده است.


«هیهات» می‌توان شاخص سینمای عاشورایی ایران شود

این منتقد سینما با بیان این نکته که در طی سال‌های گذشته همواره فیلم سینمایی «روز واقعه» به عنوان شاخص سینمای عاشورایی شناخته می‌شد، بیان کرد: در طی این سال‌ها همیشه معیار فیلم‌های عاشورایی سینمای ایران فیلم سینمایی «روز واقعه» است؛ در حالی که باید در طی این سال‌ها آثاری دیگری نیز تولد می‌شد که کیفیت بالاتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: به نظر من «هیهات» تا حدودی به این قله نزدیک شده است و اگر بخواهیم با اندکی اغماض به آن نگاه کنیم، «هیهات» می‌تواند جای «روز واقعه» را در معیار آثار عاشورایی سینمای ایران بگیرد و از این به بعد کیفیت سایر آثار را با آن مقایسه کنیم.


«هیهات» روایتی درست و یک دست دارد

فهیم در ادامه با بررسی مسیر روایی فیلم اظهار کرد: اگر این فیلم را از ابتدا تا انتها بررسی کنیم، می‌بینیم که با وجود داشتن چهار کارگردان، اثری یک دست است که روایتی درست و روان دارد به ویژه اپیزود اول آن که همچون قلابی قدرتمند مخاطب را برای دیدن اپیزودهای دیگر به دنبال خود می‌کشاند.

وی افزود: اگرچه دو اپیزود میانی فیلم می‌توانست با کیفیت و دقت بیشتری تولید شود، اما اپیزود آخر آن که به نوعی یک روایت مدرن از عاشوراست؛ توانسته ضعف‌های دو اپیزود قبلی را جبران کند و حتی به نظر من این اپیزود با جذابیت‌هایی که دارد می‌تواند به صورت مستقل تبدیل به یک اثر سینمایی شود.


پیش‌فرض‌های ذهنی کارگردانان مانع تبدیل «هیهات» به یک اثر جهان‌شمول شده است

این منتقد با سابقه سینما با اشاره به دیگر نقاط قوت فیلم سینمایی «هیهات» گفت: یکی دیگر از نکات این فیلم که مرا به خود جذب کرد، روایت خاص آن است که حس بومی بودن و ایرانی بودن را می‌توان به وضوح در داستان آن احساس کرد.

وی افزود: اما آنچه مرا در ارتباط با این اثر نگران می‌کند، اتکا بیش از حد روایت اثر بر پیش فرض‌های ذهنی مخاطب است که باعث شده تا شخصیت‌پردازی‌ها و توصیف کامل فضای قصه با اتکا بر همین پیش‌فرض‌های مخاطب به طور کامل شکل نگیرد.

فهیم تصریح کرد: ولی ایکاش این‌گونه نبود و کمی بیش‌تر بر شخصیت پردازی‌ها و معرفی کامل‌تر مناطق جغرافیایی در روایت داستان توجه می‌شد تا مخاطب این فیلم تنها به منطقه خودمان محدود نشود تا «هیهات» قابلیت ارائه به مردم سایر نقاط جهان را داشته باشد چرا که مفاهیم بیان شده در آن تماما انسانی و جهان‌شمول است.


تصویر داعش به درستی در این فیلم نمایش داده شده است

فهیم در ادامه با بیان این نکته که اپیزود اول و چهارم این اثر را بیش از دو اپیزود میانی فیلم دوست دارد، گفت: به نظرم اپیزود اول این فیلم با توجه به فضای حسی و انسانی موجود در آن که همه برگرفته از مفاهیم متعالی عاشورایی است، می‌تواند برای مخاطب جهانی جذاب باشد.

وی افزود: علاوه بر این نکته در اپیزود چهارم این اثر نیز شاهد روایتی تازه از داعش هستیم که تاکنون کمتر به آن توجه شده است؛ روایتی که سعی کرده بدون نمایش مستقیم توحش داعش و ارائه تصویری سطحی از این گروه، از طریق غیرمسقیم به تشریح حقیقت تفکرات منحرف این گروه و روحیه متوحشانه آن‌ها بپردازد.


سینمای عاشورایی ما باید به دنبال بیان مفاهیم ضداستکباری باشد

این منتقد سینما و تلویزیون با گلایه از داستان یکی از اپیزودهای میانی این فیلم که در ارتباط با کودکی مهرفروش است، گفت: نگرانی اصلی من در ارتباط با این فیلم، گرفتاری یکی از اپیزوهای آن به کلیشه‌های مرسوم و نادرست در زمینه عدم تلاش شیعیان در حوزه‌های مختلف و تقاضای صرف از حضرت سیدالشهدا(ع) برای دستیابی به حوائج دنیوی و اخروی است.

وی افزود: این موضوعی است که همواره ما را به خاطر آن متهم کرده‌اند در حالی که اساسا اسلام مورد نظر حضرت سیدالشهدا(ع) و جنبش عظیم عاشورا، درواقع اسلامی است که همراه با احقاق حقوق مردم و به حرکت درآوردن آن‌ها برای احقاق حقوقشان است.

فهیم اضافه کرد: این تفکر در انقلاب اسلامی ایران و اندیشه‌های امام خمینی(ره) نیز دیده می‌شود که مبنای این انقلاب مردمی درواقع برمبنا یک حرکت ضداستکباری است که به نظرم ما باید برای بیان مفاهیم عاشورایی در سطح جهان و در شرایط امروزی بیشتر بر این مفاهیم تاکید کنیم.

این منتقد سینما در پایان صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: آن چیزی که امروز سینمای عاشورایی ما به آن نیاز دارد، بیان همین مفایهم ضداستکباری است که با تاکید بر عدالت اجتماعی می‌تواند در سطح جهانی نیز اثرگذار باشد و نباید این مفاهیم را به مسائلی سطحی محدود کرد.





منبع :خبرگزاری صبا

----- 0 0
هیهات | سید ابراهیم هاشم زاده
هیهات | سید ابراهیم هاشم زاده

هیهات | سید ابراهیم هاشم زاده

همه چیز به پیش‌فرض‌های ذهنی بیننده سپرده شده و همین زبان فیلم را الکن کرده است.
هیهات | کیمیااستون
هیهات | کیمیااستون

هیهات | کیمیااستون

اولین روایت هیهات، حکایت مادری پیر است که سال‌ها در حسرت زیارت کربلا مانده و حالا، گذر ضریح جدید حرم امام حسین(ع) از محل سکونتش، فرصتی است برای آنکه در انتهای عمر، دست کم ضریح جدید مولایش را زیارت کند.
Powered by TayaCMS