فیلم نوشت فیلم نوشت

آغاز سال سی و شش
آغاز سال سی و شش

آغاز سال سی و شش

جشنواره به انتها رسید و تقریبا آنانی جایزه گرفتند که حقشان بود( به فهرست نامزدها کاری ندارم) از انچه گذشت، چیزی در خاطرم نماند جز یادداشت اقای مهدویان که برخی را آزرده کرد و باز عذرخواهی ایشان در یادداشتی بعد تر که نشانه معرفت و ادب او بود.

آغاز سال سی و شش

جشنواره به انتها رسید و تقریبا آنانی جایزه گرفتند که حقشان بود( به فهرست نامزدها کاری ندارم) از انچه گذشت، چیزی در خاطرم نماند جز یادداشت اقای مهدویان که برخی را آزرده کرد و باز عذرخواهی ایشان در یادداشتی بعد تر که نشانه معرفت و ادب او بود. دوست داشتیم در جشنواره از چند فیلم خوب دیگر مانند سهیلا شماره 17 هم یادی می شد که نشد. اما حرف مجری برنامه هفت جناب اقای افخمی در باب ترس برخی از دوارن از زحمت هواداران منافقین  در ان سوی مرز هیاهویی ایجاد کرد و عملا یک پاس گل به آنان بود پاسی انقدر دقیق که جنازه مسعود رجوی هم می توانست ان را وارد دروازه کند. اقای ایوبی در برنامه هفت مجری برنامه هفت  را به ترسو بودن متهم کرد که از هیاهوی چند ادم بی وطن و لاجرم بی هویت می ترسد و افخمی بر طبل شجاعت خود کوبید. دفاع جانانه اقای ایوبی از سینما را در برنامه هفت پسندیدم هر چند که گزاره هایش در باره برخی فیلم ها و حتی کیفیت جشنواره سی و پنجم با واقعیتی که لا اقل فیلمنوشت در ایام جشنواره  تجربه کرد جور در نیامد. تمام شد. اختتامیه جشنواره فجر مانند جشن روز سیزده به در می ماند. پایان تعطیلات است و اغاز واقعی سال جدید سینما. از خود اقای مهدویان شنیدم که می گفت ما سینماگران لباس های نوی خود را باید برای جشنواره بخریم. چون نوروز سینمای ایران است. شاید یکی از زیباترین و شیرین ترین لحظه های جشنواره امسال در نشست مطبوعاتی فیلم رگ خواب رقم خورد. زمانی که کاگردان با تلفن و از زابل با حضار سخن گفت چرا که  در حال ساخت فیلم بود.  انجا کارگردان غائب بود و خود سینما سخن می گفت: چه می گفت؟ که انچه واقعی است خود کار پر زحمت و مشقت بار سینما است و انچه می ماند زحمتی است که از نویسنده و کارگردان و تهیه کننده و بازیگر، صدا برادار، تصویر بردار و صحنه و لباس و گریم، تولید و تدارکات و تدوین و....... برای تک تک پلانهای خود می کشند.

آغاز سال سی و شش سینمای ایران( بعد از انقلاب را می گویم) مبارک باد. انشالله که هزار ساله شود و عاقبت به خیر.

----- 0 0
برای جشنواره چه لباسی بپوشیم؛ نگاهی به پوشش هنرمندان در ایام جشنواره
برای جشنواره چه لباسی بپوشیم؛ نگاهی به پوشش هنرمندان در ایام جشنواره

برای جشنواره چه لباسی بپوشیم؛ نگاهی به پوشش هنرمندان در ایام جشنواره

جشنواره مد و مدل و لباس، ترکیبی آشنا برای توصیفی جهت دار از جشنواره فیلم فجر است. جهت و سمت و سویی که شاید کمتر نویسنده یا هنرمند داخلی عزمی برای مقابله با آن داشته باشد. چرا که منتقدان پوشش هنرمندان، در چارچوب قوانین و سیاست‌های رسمی کشور به میدان آمده‌اند و از حق نمی‌توان گذشت که سخنشان پشتوانه‌های قدرتمندی دارد.
در برابر قطار زمان ; نگاهی به فیلم بیست و یک روز بعد
در برابر قطار زمان ; نگاهی به فیلم بیست و یک روز بعد

در برابر قطار زمان ; نگاهی به فیلم بیست و یک روز بعد

بیست و یک روز بعد اولین ساخته سینمایی محمودرضا خردمندان علی‌رغم قریب به اتفاق فیلم‌های جشنواره، فیلمی قهرمان محور و امیدگرا است. البته این ویژگی‌ در اغلب فیلم‌هایی که درباره‌ی کودکان در سینمای ایران ساخته شده و می‌شود، تبدیل به کلیشه‌ای مرسوم شده است. با این وجود در سینمایی که قحط الرجال قهرمان است، بودن چنین قهرمانان کوچکی که راه پیروزی را بهتر از بزرگترها بلدند و به آنها گوشزد می‌کنند، غنیمتی است.
Powered by TayaCMS