فیلم نوشت فیلم نوشت

ابوزینب | جبار آذین
ابوزینب | جبار آذین

ابوزینب | جبار آذین

کارگردانی پرتحرک فیلم «ابو زینب» گرچه به خوش ساختاری «استرداد» نیست ولی به دلیل داشتن پروداکشن به نسبت عظیم در کار فیلمسازی امیدوار نشان می دهد.

ابوزینب | جبار آذین

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود:  «ابو زینب» یک فیلم دفاع مقدسی و در راستای آثار سینمای مقاومت است. علی غفاری سینماگری که سینما را با بازیگری، نویسندگی، برنامه ریزی و دستیار کارگردانی آغاز و تجربه کرده است در سومین اثر سینمایی خود با مشارکت هنرمندان لبنانی به بازسازی یکی از رخدادهای مردمی مقاومت و مبارزه در لبنان و در قالب داستان یک خانواده لبنانی در سال های اشغال این کشور توسط رژیم صهیونیستی پرداخته است.

این منتقد سینما ادامه داد: «ابو زینب» روایت کننده ایثارها و دلاوری های مادر یک خانواده است که فرزندی مجاهد و قهرمان تربیت کرده است؛ فرزندی که در واقع نام فیلم اسم مستعار او بوده و با مبارزات خود عوامل رژیم صهیونیستی را به زانو درآورده است و این فرزند و مبارزات او رازی است که پس از سال ها و در «ابو زینب» در انتهای فیلم توسط سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان معرفی و افشا می شود.

آذین با بیان اینکه موضوع ضد صهیونیستی و موضع حمایتی فیلمساز از مجاهدات و مبارزات مردم لبنان بستر اصلی قصه این اثر سینمایی را تشکیل می دهد اظهار داشت: با این حال علی غفاری قهرمانی ها و مبارزات «ابو زینب» را هسته محوری داستان فیلم جدیدش قرار نداده بلکه کوشیده از طریق نمایش و شرح مبارزات وی و تلاش ها و مقاومت های مادرش شخصیت مادر را در مرکز قصه بنشاند و به دلیل پرورش چنین فرزندی او و مادران این گونه را مورد قدردانی و تحسین قرار دهد.

وی یادآور شد: فیلم «استرداد» که کارگردانش را در فیلمسازی صاحب ذوق و سلیقه نشان داد و علیرغم موضوع تاریخی بحث انگیزش ساختار سینمایی بسیار خوبی داشت غفاری را کارگردانی که توانایی ساخت آثار بیشتر سینمایی را دارد معرفی کرد. کارگردانی پرتحرک فیلم «ابو زینب» گرچه به خوش ساختاری «استرداد» نیست ولی به دلیل داشتن پروداکشن به نسبت عظیم در کار فیلمسازی امیدوار نشان می دهد. با این همه به رغم روانی داستان «ابو زینب» دچار مشکل شخصیت پردازی بوده و کمرنگی تعلیق ها و گره افکنی ها درام فیلم را خدشه دار کرده است به گونه ای که در تصویرسازی از مقابله نیروهای خیر و شر الزامات دراماتیک قصه را به پیش نمی برد بلکه حادثه ها و شکل معمایی زندگی «ابو زینب» است که به طور متوسط داستان را به جلو می کشاند.

آذین تأکید کرد: «ابو زینب» جدا از کاستی های اندکش به علت کارگردانی حساب شده، موضوع و مضمون بکر و تازه و پرداخت سینمایی برخی صحنه های عمومی و بعضی بازی ها از جمله بازیگر نقش مادر «ابو زینب» و مواضع ضد صهیونیستی و پردازش ابعاد شخصیتی یک زن در مقام مادری که برای رهایی وطن خود از چنگال غاصبان فرزندان مبارز تربیت می کند اثری پذیرفتنی و قابل تأمل است.

وی در خاتمه گفت: «ابو زینب» در میان فیلم هایی که به موضوع ضد صهیونیستی و حمایتی از جریان مقاومت اسلامی پرداخته اند و پیشتر نمونه های آن را در سینمای ایران از جمله فیلم خوب «سی و سه روز» ساخته جمال شورجه دیده ایم جذابیت های سینمایی بیشتری دارد و مخاطب و دوستداران سینمای مقاومت را ارضا می کند.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: «ابوزینب» به ماجرای مقاومت یک خانواده لبنانی در سال‌های اشغال این کشور به دست نیروهای رژیم صهیونیستی می‌پردازد. این فیلم روایتگر ایثار و فداکاری مادر خانواده‌ای‌ است که با تحمل رنج‌های فراوان، رازی را در سینه نهفته دارد.



منبع :cinemapress.ir

----- 0 0
جامعه قمارزده ; نگاهی به فیلم چهار راه استانبول
جامعه قمارزده ; نگاهی به فیلم چهار راه استانبول

جامعه قمارزده ; نگاهی به فیلم چهار راه استانبول

مصطفی کیایی با آثار قبلی خود نشان داده که داستان گویی در زبان سینما را به خوبی می‌داند و می‌تواند با جذابیت های دراماتیک مخاطب را پای اثر خود بنشاند. نقطه روشن و قابل تامل فیلم «چهارراه استانبول» آخرین ساخته او نیز همین نکته است که داستان به خوبی و با منطقی قابل درک پیش می‌رود، اما نکته دیگری که در این فیلم می‌تواند مورد توجه باشد این است که همزمان که قصه جذاب است، دغدغه های شخصیت‌ها برای عموم مخاطبان نیز قابل درک است.
Powered by TayaCMS