کارگاه فیلمنوشت

فیلمنوشت برگزار میکند

اولین دوره کارگاههای آموزشی نقد گفتمان فرهنگی سینمای ایران

اولین دوره کارگاههای آموزشی نقد گفتمان فرهنگی سینمای ایران با نظارت سایت تحلیلی سینمایی «فیلمنوشت» در زمستان سال ۱۳۹۶ برگزار میشود.

مقررات و قوانین کارگاهها

اولین دوره کارگاهها کلاس b2 چهارشنبه ۲۷ دی و کلاس b1 پنجشنبه ۲۸ دی سال جاری و بطور هفتگی برگزار خواهد شد. در دوران برگزاری جشنواره فیلم فجر کارگاهها تعطیل خواهند بود.

جدول برگزاری کلاس های از قرار زیر می باشد

جلسه اول

جلسه دوم

جلسه سوم

جلسه چهارم

جلسه پنجم

27 دی B2

۴بهمن  B2

۲۵بهمنB2

۲اسفندB2

۹اسفند B2

۲۸ دی B1

۵بهمن B1

۲۶ بهمن B1

۲ اسفندB1

۱۰اسفندB1

 

دوره پیشرفته کارگاهها «فیلمنوشت» در اویل سال آینده برگزار خواهد شد.

 کارگاههای اموزشی «فیلمنوشت» کاملا رایگان خواهد بود و هیچ گونه وجهی جهت آموزش از هنرجویان اخذ نخواد شد.

تهیه کتب مورد نیاز که از جانب اساتید معرفی میشود بر عهده هنرجویان بوده و مسئولین در این زمینه تعهدی ندارند.

کلاس ها بصورت کارگاه یک روزه بوده و از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۹ عصر برگزار خواهد شد و از هنرجویان پذیرایی به عمل خواهد آمد.

به علت فشردگی و محدودیت وقت کارگاهها، تمام هنرجویان ملزم به شرکت در تمام کلاس ها بوده و غیبت یا تاخیر امکان پذیر نمی باشد.

این دوره از کارگاهها صرفا در شهر قم برگزار میشود و مسئولین نسبت به اسکان و ایاب و ذهاب هنرجویان غیر قمی هیچگونه تعهدی نخواهد داشت.

تمام هنرجویان ملزم به انجام تکیف کلاسی در موعد مقرر خواهند بود که جزییات آن در ادامه مطرح خواهد شد

 

تکلیف کلاسی کارگاهها آموزشی «فیلمنوشت»

تکلیف کلاسی کارگاهها عبارت از نگارش مقالاتی مربوط به موضوعات سینما و یا کارنامه سینماگری خاص و یا  نقد فیلمی از سینمای ایران بوده .

 هنرجویان می باید موضوعات مقالات خودرا بر اساس مفاد آموزشی کلاس ها انتخاب نموده و بر اساس مباحث مطرح شده از جانب اساتید، روش نگارش و تحلیل مقاله خود را انتخاب نمایند.

حداقل کمیت مقالات می باید ۳۰۰۰ کلمه باشد که میتواند در دو مقاله ۱۵۰۰ کلمه ای عرضه شود

تمام مقالات می باید سطح تحلیلی مقبولی داشته و از منابع مطمئن جهت ارجاع بهره برده باشند

اساتید کارگاهها به عنوان راهنما و مشاور جهت ارتقاء سطح کیفی مقالات به هنرجویان مشاوره خواهند داد.

مسئولین سایت «فیلمنوشت» نیز در راستای رویکردهای سایت، هنرجویان را در ارتقاء سطح کیفی مقالاتشان یاری خواهند کرد.

ارزیابی نهایی هنرجویان بر اساس مقالات آنها انجام خواهد گرفت و هنرجویان منتخب دوره پیشرفته، بر اساس سطح مقالاتشان انتخاب خواهند شد.

مقالات منتخب بعد از ارزیابی و تایید نهایی در سایت «فیلمنوشت» بارگذاری خواهند شد.

تلویزیون

تغییر سبک زندگی ایرانی ; به بهانه نمایش سریال دیوار به دیوار ۲

تغییر سبک زندگی ایرانی ; به بهانه نمایش سریال دیوار به دیوار ۲

اساسا یک سریال مناسبتی در اولین گام باید به مناسبت خود پایبند باشد خاصه اگر این سریال به مناسبت نوروز ساخته شده باشد که داستان باز هم فرق می کند. در ایام پر مشغله نوروز که خانواده ها درگیر دید و بازدید و سفر هستند یک سریال نوروزی باید چیزی بیش و متفاوت از سریال های میانه سال داشته باشد تا بتواند مخاطب را پای تلوزیون بنشاند.
یک ساده سخت ; نگاهی به متن و معنای سریال پایتخت

یک ساده سخت ; نگاهی به متن و معنای سریال پایتخت

فارغ از اینکه سریال پایتخت از سری اول تا پنجم، به تدریج و متأسفانه از جهت «فیلمنامه» و «محتوا» سیر نزولی پیدا کرد، اما باید گفت در مجموع با پدیده مهم و قابل اعتنایی روبروییم. چرا؟
نسبت هویت و معرفت در روایت مختارنامه

نسبت هویت و معرفت در روایت مختارنامه

بازپخش چندباره مختارنامه و گلچین کردن آن با عناوین موضوعی و به شکل فیلم سینمایی، از اتفاقات مناسبتی رایج در تلویزیون است. به نظر می‌رسد علاوه بر فرم قابل قبولی که این سریال- البته در حد بضاعت سینمای ایران- دارد، مضامین مطرح در آن هم به حدی مقبول تلویزیون ایران است که جواز یا حتی ضرورت پخش مکرر آن‌را تجویز می‌کند.
عشق و آئین و درام ؛ سفر تعزیه‌خوان در شب دهم

عشق و آئین و درام ؛ سفر تعزیه‌خوان در شب دهم

مجموعه شب دهم در ردیف آن دسته از سرمایه‌های سازمان صدا و سیما است که عموم مخاطبان از تکرار مکرر آن رنجیده نمی‌شوند. این اثر در زمان پخش اولیه با اقبال عمومی چشم‌گیری مواجه شد؛ که هنوز هم خاطره سریال و دیالوگ‌های ماندگار آن از میان نرفته است.
روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

" نفس " آخرین ساخته تلویزیونی جلیل سامان و آخرین حلقه از سه گانه او با موضوع سازمان مجاهدین خلق بخوانید منافقین است که در اولین ساعات شب‌های ماه مبارک رمضان و مصادف با افطار به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.

مقاله سردبیر

از بادیگارد تا بادیگارد | سفر دایره وار از خود به خویشتن

از بادیگارد تا بادیگارد | سفر دایره وار از خود به خویشتن

«من ادعا می کنم واکنشی ترین فیلمساز جمهوری اسلامی نسبت به انچه که در جامعه رخ میدهد ابراهیم حاتمی کیاست»
Powered by TayaCMS