فیلم نوشت فیلم نوشت

رقابت مستندها در جشنواره امسال می‌تواند جریان‌ساز باشد
رقابت مستندها در جشنواره امسال می‌تواند جریان‌ساز باشد

رقابت مستندها در جشنواره امسال می‌تواند جریان‌ساز باشد

ارد زند مستندساز معتقد است رقابت مستندها با فیلم‌های بلند در جشنواره امسال می‌تواند جریان‌ساز باشد و وجه مثبتی دارد. دیده شدن فیلم‌های مستند در بعد وسیع با تماشاگر اتفاق خوبی است و باید راه‌های آشنایی مخاطب با سینمای مستند را پیدا کرد.

رقابت مستندها در جشنواره امسال می‌تواند جریان‌ساز باشد

ارد زند مستندساز معتقد است رقابت مستندها با فیلم‌های بلند در جشنواره امسال می‌تواند جریان‌ساز باشد و  وجه مثبتی دارد. دیده شدن فیلم‌های مستند در بعد وسیع با تماشاگر اتفاق خوبی است و باید راه‌های آشنایی مخاطب با سینمای مستند را پیدا کرد.

ارد زند، رئیس سابق انجمن مستندسازان در خصوص رقابت دو مستند بلند در کنار فیلم‌های داستانی در سی  ششمین جشنواره فیلم فجر، به ستاد خبری جشنواره گفت: مدت‌هاست که حضور سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر با آزمون و خطا پیش می‌رود. امسال از 11 فیلم، دو فیلم به جشنواره راه پیدا کرد. اینکه امسال فیلم‌های مستند در بخش اصلی جشنواره قرار است به رقابت بپردازند وجه مثبتی دارد و آن این است که این آثار توسط مخاطب عام دیده می‌شود. 

این مستندساز افزود: برای اینکه مستند در پرده سینما دیده شود باید ویژگی های اکران را داشته باشد و تا جایی مردم‌پسند باشد که مردم حاضر باشند برای دیدن آن بهای بلیت بپردازند. از این رو، نمایش آثار مستند در بخش رقابتی جشنواره امسال، می‌تواند یک سرآغاز برای این ماجرا باشد. 

زند با اشاره به بحث اکران فیلم‌های مستند در طول سال عنوان کرد: این بحث برای اکران فیلم‌های مستند بلند وجود دارد که سینماداران باید این فیلم‌ها را ببینند و برای اکران آنها توافق کنند. (مثل اتفاقی که در سالجاری برای فیلم مستند «صفر تا سکو» افتاد) که البته این قضیه نباید به شکلی باشد که مستندسازان به سمت موضوعات عامه‌پسند هدایت شوند و اگر داوران هم از این نظر به آثار نگاه کنند ممکن است آسیب‌زا باشد.

او ادامه داد: جشنواره فیلم فجر یک جشنواره ملی است که باید درآن مستند، داستانی و انیمیشن دیده شود و هیچ‌کدام نباید از جشنواره حذف شوند و به هر سه نوع فیلم باید یکسان توجه شود. احتمالا امسال عده‌ای مخالف و عده ای موافق حضور این دو مستند در جشنواره هستند. هر چند خاصیت فیلم مستند این نیست که مخاطب زیادی داشته باشد و در سینما نمایش داده شود. همچنین تعداد مستندهایی که در دنیا توانسته‌اند در اکران عمومی اقبال خوبی داشته باشند، زیاد نیست. این به خاطر خاصیت این نوع سینماست. 

زند اضافه کرد: به نظرم رقابت مستندهای بلند در کنار فیلم‌های دیگر و دیده شدن فیلم‌های مستند در بعد وسیع با تماشاگر وسیع‌تر اتفاق خوبی است. باید راه‌های آشنایی مخاطب با سینمای مستند را پیدا کرد. یکی از آن راه‌ها، حضور و نمایش مستندها در جشنواره‌هایی مثل جشنواره فجر است. 

منبع: سایت جشنواره



----- 0 0

مقالات مشاهده شده

چالش اطاعت در فیلم بادیگارد | درامدی بر مفهوم اطاعت و دستور
چالش اطاعت در فیلم بادیگارد | درامدی بر مفهوم اطاعت و دستور
از حسینیه ارشاد تا فارابی ; رد پای دکتر شریعتی بر سینمای ایران/بخش اول
از حسینیه ارشاد تا فارابی ; رد پای دکتر شریعتی بر سینمای ایران/بخش اول
اسامی فیلم های راه یافته به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
اسامی فیلم های راه یافته به سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
واقعیات از آنچه روی پرده می‌بینید، دورترند
واقعیات از آنچه روی پرده می‌بینید، دورترند
شخصیت‌های خاکستری و تعلیق اخلاق | نگاهی به سریال هشت و نیم دقیقه
شخصیت‌های خاکستری و تعلیق اخلاق | نگاهی به سریال هشت و نیم دقیقه
 
در بارگاه قارون مهربان ; چرا آینه بغل فیلم مهمی است
در بارگاه قارون مهربان ; چرا آینه بغل فیلم مهمی است

در بارگاه قارون مهربان ; چرا آینه بغل فیلم مهمی است

فیلم آینه بغل به فروش هفته دو ملیاردی خود ادامه می دهد. این فیلم با تبلیغات دهان به دهان و سینه به سینه، مردم را روانه سینما می کند. تقلیل تحلیل دلایل فروش این فیلم به اینکه در سینمای ایران فیلم های کمدی می فروشند و مردم خواهان خندیدن اند، دلایل قانع کننده ای نیستند.
لیلا 20 سال بعد ; نگاهی به فیلم لیلا
لیلا 20 سال بعد ; نگاهی به فیلم لیلا

لیلا 20 سال بعد ; نگاهی به فیلم لیلا

20 سال پیش، زمانی که فیلم «لیلا» اثر داریوش مهرجویی بر پرده سینماهای کشور نقش بست، ایران سال 75 با ایران امروزی کاملاً در تنافر بود. ایرانی که قرار بود وارد فاز جدید از عرصه‌های سیاسی شود تا پیرو آن پای جامعه زنان به عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باز شود.
Powered by TayaCMS