فیلمنوشت برگزار می‌کند

 

فراخوان

ثبت‌نام رایگان در کارگاه‌های آموزشیِ

نقد گفتمان فرهنگی سینمای ایران




وبگاه فیلم‌نوشت در نظر دارد، برای تأمین کادر تحریریه و امور فرهنگی و پژوهشی خود، کارگاه‌های توان‌سنجی و توانمندسازی برگزار کند. فعالان در حوزۀ نقد و تحلیل سینمای ایران و علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند، با ثبت‌نام و ارسال رزومه و ارسال مقاله ای برای ارزیابی اولیه، به‌صورت رایگان در این کارگاه‌ها حضور یابند. 7 تا 10 تن از برگزیدگان این کارگاه‌ها در تحریریۀ وبگاه فیلم‌نوشت مشغول‌به‌کار خواهند شد.

 

شرایط و مقررات:

 

    ·  کارگاه‌های آموزشی فقط در شهر قم برگزار خواهد شد و عوامل برگزارکننده در قبال اسکان و هزینه‌های جاری متقاضیان تعهدی نخواهند داشت.

    ·  هیچ‌گونه محدودیت جغرافیایی و صنفی و جنسیتی برای ارسال رزومه وجود ندارد.

    ·  براساس ارزیابی اولیۀ اطلاعات ثبت‌نامی ، متقاضیان برای تکمیل ثبت‌نام، فراخوانده خواهند شد.

    ·  پذیرفته‌شدگان اولیه، به‌منظور تکمیل ثبت‌نام، باید در جلسۀ مصاحبه حضور یابند

    ·  دانش‌آموختگان کارگاه‌های آموزشی متعهد می‌شوند مقاله‌های موردنیاز را برای وبگاه فیلمنوشت تولید کنند و نوع تعهد مقالات، با توجه به توانایی‌های دانش آموختگان متغیر خواهد بود.

    ·  کسانی که ثبت‌نام اولیه را انجام دهند اما به‌هردلیل نتوانند در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنند می‌توانند در دیگر فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی وبگاه فیلمنوشت، که متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد، با این وبگاه همکاری داشته باشند.

    ·  به منظور شناخت بهتر، متقاضیان میتوانند یک مقاله در زمینۀ نقد فیلم بنویسند و در مراحل ثبت‌نام بارگذاری کنند.( ارسال کنندگان مقاله در زمان ثبت نام، درالویت قرار دارند)

    ·  در مقاله‌های ارسال‌شده برای ارزیابی رعایت این موارد الزامی است: حداکثر 1200 کلمه باشد، پژوهشی باشد، مربوط به موضوعات سینمای ایران باشد، رویکردی فرهنگی یا گفتمانی داشته باشد.

    ·  مقاله‌ ارسالی صرفاً به‌منظور ارزیابی اولیۀ متقاضیان می باشد و انتشارِ قبلی آن‌ در جای دیگر اهمیتی ندارد.

 

دربارۀ کارگاه آموزشی:

    ·  کارگاه‌های آموزشی، با توجه به ارزیابی های به‌عمل‌آمده از متقاضیان، در دو سطح کیفی «A» و «B» برگزار خواهد شد.

    ·  هر کدام از پذیرفته‌شدگان باید موضوعی در چارچوب مباحث تحلیلی سینمای ایران انتخاب کند و در طول دورۀ آموزشی، تحت‌نظارت استاد کارگاه، مقاله‌ای استاندارد با همان موضوع بنویسد.

    ·  تمام حقوق مادی و معنوی مقالۀ نوشته‌شده در طول دوره متعلق به وبگاه فیلمنوشت خواهد بود و بعد از ارزیابی، در صورت صلاحدید، در این وبگاه بارگذاری خواهد شد.

    ·  دوره‌های هر کارگاه 6 جلسۀ هفتگی خواهد بود و پذیرفته‌شدگان ملزم به شرکت در تمام جلسات خواهند بود.

    ·  در پایان دورۀ آموزشی به دانش‌آموختگان مدرک آموزشی با تأییدیۀ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اعطا خواهد شد.

 

اهداف:

    ·  توانمندسازی پژوهشگران حوزۀ علوم‌انسانی و علاقه‌مندان این حوزه به‌منظور ارتقای دانش آن‌ها در زمینۀ نقد سینمای ایران؛

    ·  جریان‌سازی نگاه تحلیلی با رویکرد گفتمان فرهنگی به سینما در فضای نقد سینمای کشور؛

    ·  استفاده از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل متخصصان نقد فیلم و علاقه‌مندان به این حوزه؛

 

ثبت‌نام:

متقاضیان می‌توانند با مراجعه به وبگاه فیلمنوشت به‌ نشانی www.reg.filmneveshtar.ir  مراحل ثبت‌نام را انجام دهند.

 

گاه‌شمار رویداد:

آغاز فراخوان:  ۱۳۹۶/۰۹/۰۵

آخرین مهلت ثبت‌نام:  ۱۳۹۶/۰۹/۲۵

اطلاع‌رسانی و اعلام نتایج:  ۱۳۹۶/۱۰/۰۲

برگزاری کارگاه‌های آموزشی:  نیمه دوم دی ماه

 

 

نشانی دبیرخانه: قم - پردیسان - بلوار دانشگاه - بلوار شهید مولوی - پارک علم و فناوری مرکز هنرهای دیجیتال

تلفن: ۰۹۱۲۷۵۹۵۹۴۷ - ۰۲۵۳۲۸۱۵۶۹۵

نشانی وبگاه:  www.filmneveshtar.ir

آدرس تلگرام:  https://t.me/FilmNeveshtar

 

تلویزیون

یک ساده سخت ; نگاهی به متن و معنای سریال پایتخت

یک ساده سخت ; نگاهی به متن و معنای سریال پایتخت

فارغ از اینکه سریال پایتخت از سری اول تا پنجم، به تدریج و متأسفانه از جهت «فیلمنامه» و «محتوا» سیر نزولی پیدا کرد، اما باید گفت در مجموع با پدیده مهم و قابل اعتنایی روبروییم. چرا؟
نسبت هویت و معرفت در روایت مختارنامه

نسبت هویت و معرفت در روایت مختارنامه

بازپخش چندباره مختارنامه و گلچین کردن آن با عناوین موضوعی و به شکل فیلم سینمایی، از اتفاقات مناسبتی رایج در تلویزیون است. به نظر می‌رسد علاوه بر فرم قابل قبولی که این سریال- البته در حد بضاعت سینمای ایران- دارد، مضامین مطرح در آن هم به حدی مقبول تلویزیون ایران است که جواز یا حتی ضرورت پخش مکرر آن‌را تجویز می‌کند.
عشق و آئین و درام ؛ سفر تعزیه‌خوان در شب دهم

عشق و آئین و درام ؛ سفر تعزیه‌خوان در شب دهم

مجموعه شب دهم در ردیف آن دسته از سرمایه‌های سازمان صدا و سیما است که عموم مخاطبان از تکرار مکرر آن رنجیده نمی‌شوند. این اثر در زمان پخش اولیه با اقبال عمومی چشم‌گیری مواجه شد؛ که هنوز هم خاطره سریال و دیالوگ‌های ماندگار آن از میان نرفته است.
روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

روایتی ناتمام از مکتب اصفهان ; نگاهی به سریال روشنتر از خاموشی

از میان کارهای تلویزیونی حسن فتحی، مجموعه روشنتر از خاموشی که به شرح زمانه و اندیشه ملاصدرا می‌پردازد، چندان اسباب شهرت این کارگردان نیست. با آن‌که زمان پخش سریال نامناسب نبود و با آمدن شبکه IFilm هم پخش آن به دفعات تکرا شد، اما این سریال همواره در قیاس با هم‌نژادان خود- یعنی شب دهم، مدار صفر درجه و البته پهلوانان نمی‌میرند- کم‌رنگ و مهجور مانده است!
منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

منحنی فرهنگ در مسابقه خنداننده شو

خندوانه هر چند وقت یک بار دچار رکود می‎شود و در رقابت با همسایه‌اش در شبکه نسیم (دورهمی) گاهی بالا رفته و گاهی پایین می‌افتد و این خودش موضوعی مستقل برای تحلیل است. اما هدف این متن تمرکز بر قسمت خنداننده شو این برنامه بوده و تحلیل محتوای خندوانه و نقادی رفتار مجری و مبتکر آن‌را شاید در جایی دیگر دنبال کنیم.
از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

از سرمایه می‌‌خوریم ; نگاهی به سریال زیر پای مادر

سریال زیر پای مادر از سری چندگانه‌های تلوزیون است که می‌‌کوشد مضمون خانواده را مد نظر خود قرار دهد. با مراجعه به حافظه خود به عنوان مخاطب برنامه‌های تلوزیونی می‌‌توان به سادگی دریافت که موضوع بسیاری از سریال‌ها و مجموعه‌های تلوزیونی در یکی دو دهه اخیر خانواده است.
از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

از رنج زن بودن ; نگاهی به نقش زنان در سریال‌های جلیل سامان

" نفس " آخرین ساخته تلویزیونی جلیل سامان و آخرین حلقه از سه گانه او با موضوع سازمان مجاهدین خلق بخوانید منافقین است که در اولین ساعات شب‌های ماه مبارک رمضان و مصادف با افطار به روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.
کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

کمپانی خنداننده ها، سهامی عام ; نگاهی دوباره به خندوانه

خندوانه یکی از عجیب ترین پدیده‌های رسانه‌ای کشور است که در عرض سه سال حضور نسبتا مداوم خود به یکی از پر طرفدارترین برنامه‌های تاریخ تلویزیون ایران بدل شده است. تنها برنامه‌هایی مانند خبر ساعت 14 یا خبر بیست و سی را از حیث جذب مخاطب بتوان با این برنامه مقایسه کرد که البته همه می‌دانیم که این مقایسه از جنس قیاس مع الفارق است.
هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

هویت چهل تکه و بحران مدنیت؛ تفسیری بر سبک زندگی در پاورچین

پاورچین آغازی بر طنزهای دنباله‌دار (یا به اصطلاح جریان‌ساز) دهه هشتاد بود که تاثیر آن در نقطه چین ادامه یافت و البته در شب‌های برره به اوج رسید. طنزی پراستعاره که ذهن مخاطب را در تعمیم دادن آزاد می‌گذاشت.
صناعت نارس ; نقدی بر سریال زیر پای مادر

صناعت نارس ; نقدی بر سریال زیر پای مادر

در سال‌های اخیر کمتر مجموعه نمایشی را می‌توان یافت که پایان‌بندی آن تا این حد خاطر مخاطبان را مکدر کرده باشد. با اتمام ماه رمضان و در حالی که هنوز دقایقی از پایان مجموعه زیر پای مادر نگذشته بود، موج تعجب، اعتراض و گاه هجویه نویسی در مورد آخرین سکانس این مجموعه به پا خاست.

مقاله سردبیر

از بادیگارد تا بادیگارد | سفر دایره وار از خود به خویشتن

از بادیگارد تا بادیگارد | سفر دایره وار از خود به خویشتن

«من ادعا می کنم واکنشی ترین فیلمساز جمهوری اسلامی نسبت به انچه که در جامعه رخ میدهد ابراهیم حاتمی کیاست»
Powered by TayaCMS